Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej — po czym poznać awarię?

Cewka zapłonowa

Cewka zapłonowa to kluczowy element układu zapłonowego silnika. Jej awaria może prowadzić do poważnych problemów z jego działaniem. Aby móc dokładnie zdiagnozować problem i uniknąć wymiany cewki należy najpierw poznać wszystkie charakterystyczne objawy uszkodzenia tej części. Sprawdź, czym należy kierować się podczas diagnozy i kiedy warto wybrać się do mechanika.

Jakie funkcje spełnia cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa jest częścią systemu zapłonowego w silniku spalinowym, który przekształca niskie napięcie z baterii na wysokie napięcie, odpowiedzialne za wytworzenie iskry zapłonowej w świecy zapłonowej. Do funkcji cewki zalicza się m.in. transformacja niskiego napięcia w wysokie, które jest potrzebne do wytworzenia iskry zapłonowej.

Cewka dodatkowo magazynuje energię elektryczną, która jest dostarczana przez system ładowania pojazdu lub alternator, i zwalnia ją w postaci impulsu elektrycznego, który wywołuje iskrę zapłonową. Finalnie element ten jest odpowiedzialny za generowanie impulsu wysokiego napięcia w momencie, gdy sterownik systemu zapłonowego wyzwala sygnał do produkcji iskry zapłonowej w świecy.

Budowa cewki zapłonowej

Najważniejszym elementem cewki zapłonowej jest rdzeń żelazny, który wewnętrznie jest pokryty izolacją, zapobiegającą występowaniu zwarć prądowych. Rdzeń ten otacza pierścień z uzwojeniem wtórnym i pierścień z uzwojeniem pierwotnym, które nawinięte są jeden na drugim na całej długości rdzenia. Na jednym z końców cewki zapłonowej znajduje się wyprowadzenie do świecy zapłonowej, a na drugim końcu — wyprowadzenie do styku zasilającego.

Uzwojenie pierwotne cewki zapłonowej zazwyczaj składa się z kilku zwojów grubej miedzianej przewodnicy. Prąd elektryczny przepływa przez to uzwojenie podczas ładowania cewki zapłonowej zasilaniem z akumulatora lub alternatora. Po wysterowaniu uzwojenia pierwotnego przez moduł zapłonowy prąd jest przerywany, co powoduje gwałtowne zmiany pola magnetycznego w cewce zapłonowej. To z kolei powoduje indukcję impulsu elektrycznego w uzwojeniu wtórnym. Wysokie napięcie z uzwojenia wtórnego przesyłane jest przez kabel wysokiego napięcia do świecy zapłonowej, gdzie powstaje iskra zapłonowa.

Współczesne cewki zapłonowe często zawierają także specjalny kondensator, który pomaga w wytworzeniu impulsu wysokiego napięcia. Kondensator ten magazynuje energię elektryczną, a następnie uwalnia ją, gdy moduł zapłonowy przerywa przepływ prądu przez uzwojenie pierwotne. Cewki zapłonowe są kluczowymi elementami systemu zapłonowego, a ich solidna budowa i niezawodność są niezbędne do zapewnienia niezawodnego zapłonu w silniku spalinowym.

Jakie są objawy awarii cewki zapłonowej?

Awaria cewki zapłonowej może powodować różnorodne problemy w działaniu silnika. Usterkę najłatwiej rozpoznać na podstawie jednego z kluczowych objawów, które mogą świadczyć o awarii cewki zapłonowej. W przypadku awarii cewki często pojawiają się problemy z zapłonem. Wyczuć można również nierówną pracę silnika, która jest charakterystyczna dla nierównomiernego działania lub wyłączania się cewki podczas jazdy.

Problemy z działaniem cewki mogą objawiać się również poprzez znaczną utratę mocy, która jest szczególnie mocno wyczuwalna podczas intensywnego przyspieszania lub podjeżdżania pod wzniesienie. Pogorszeniu się parametrów silnika towarzyszyć może nietypowo wysoki pobór paliwa, który wywołuje nieefektywne spalanie mieszanki paliwowej, spowodowane właśnie nieprawidłowym funkcjonowaniem cewki.

Cewka zapłonowa objawy LPG

W przypadku aut z instalacją LPG awaria cewki zapłonowej może powodować nieco inne objawy, związane z charakterystyką spalania gazu. W takiej sytuacji kierowca może spotkać się z następującymi problemami:

  1. Trudności w rozruchu silnika — cewka zapłonowa odpowiada za wytworzenie iskry, która inicjuje spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku, a w przypadku aut zasilanych LPG iskra zapłonowa musi być wystarczająco silna, aby zapalić gaz. Może to powodować trudności z uruchomieniem silnika oraz doprowadzać do poważniejszych problemów z układem zapłonowym.
  2. Nierówna praca silnika i problem z uruchomieniem — awaria cewki zapłonowej na LPG może prowadzić do nierównomiernej pracy silnika, którą można odczuć w postaci drgania, szarpania, spadków mocy lub nawet wybuchów.
  3. Nieprawidłowe spalanie LPG — jeśli cewka zapłonowa jest uszkodzona, może powodować nieprawidłowe spalanie gazu LPG. Niskie napięcie w cewce zapłonowej może prowadzić do niepełnego spalania gazu, co zwiększa emisję zanieczyszczeń i zwiększa zużycie paliwa.
  4. Obniżona moc — awaria cewki zapłonowej w pojazdach z instalacją LPG może prowadzić do spadku mocy silnika i utraty przyspieszenia na gazie. Silnik może pracować nierównomiernie lub mieć problemy z przyspieszaniem.

Przyczyny awarii cewki zapłonowej

Cewka zapłonowa to istotny element, który podlega intensywnej eksploatacji w czasie pracy silnika. Ze względu na różnice w konstrukcjach pojazdów, stylach prowadzenia oraz warunkach, w których samochód porusza się na co dzień, do awarii cewki mogą doprowadzić inne czynniki. Jednym z nich jest po prostu zużycie, które prędzej czy później dotyka każdą część eksploatacyjną. Żywotność cewki wynosi około 100 tysięcy kilometrów.

Do uszkodzenia cewki może doprowadzić również wilgoć oraz zanieczyszczenia. Czynniki te zależne są oczywiście od warunków eksploatacji samochodu — takie przyczyny awarii często pojawiają się w pojazdach użytkowanych w pobliżu zbiorników wodnych czy na budowach. Spory wpływ na awaryjność cewki mają również warunki pogodowe. Oddziaływanie wysokiej temperatury oraz nagłe wyładowania atmosferyczne mogą doprowadzić do znaczącego uszkodzenia tego elementu.

Co warto sprawdzić przed wymianą cewki zapłonowej?

Przed wymianą cewki zapłonowej i poniesieniem dodatkowych kosztów warto sprawdzić kilka elementów, aby móc postawić trafną diagnozę. Pierwszym elementem, który należy sprawdzić, są świece zapłonowe. Uszkodzone świece często powodują problemy z zapłonem, które można porównać do objawów charakterystycznych dla awarii cewki. Inną usterką objawiającą się w podobny sposób są uszkodzone przewody zapłonowe, które przesyłają wysokie napięcie z cewki do świec zapłonowych.

Ewentualnej awarii można również szukać w module zapłonowym, który przekazuje sygnał do cewki, aby wytworzyła wysokie napięcie. Uszkodzony moduł zapłonowy może powodować problemy z zapłonem i wydawać podobne objawy jak uszkodzona cewka. Finalnie winna może być również awaria w układzie elektrycznym samochodu, taka jak zwarcie lub przepięcie. Warto więc sprawdzić stan i napięcie w układzie elektrycznym przed wymianą cewki.